5 kattraser jag vill äga

1kommentarer

Har alltid sett mig som en hundmänniska men har på senare år fått inse mer och mer att det är katter jag vill ha (och gärna hundar med). Katter behöver man inte gå ut med i ur och skur. Vilket är en förträfflig egenskap. Även om jag förespråkar att man tar sin katt från ett katthem eller liknande så vill jag ändå någon gång äga raskatt. För då har man en viss "garanti" på att katten är frisk(are än genomslittliga huskatten) och man får det utseende och i ganska stor mån även det temperament man söker hos en katt. Nackdelen på raskatter är väl priset - som många gånger överstiger vad en hundvalp kostar. Men who cares? Katten lever ju förhoppningsvis ~15år eller mer. Så det kan det ju vara värt!

1. Scottish Straight
Då känns det kanske underligt att börja med en variant av en raskatt som inte är godkänd för utställning... Men jag har fastnat för deras utseende - rent kroppsligt. Temperamentet verkar toppen. Det enda hos folden jag inte vill ha är öronen. Därav stright. Men rasen har en medfödd sjukdom tillföljd av fold genen så pga detta så lär drömmen om en Scottish Straight gå om intet.
 
2. British Shorthair
Påminner ju väldigt mycket om Scottish Straight, fast många av de jag har sett hos Svenska uppfödare (på deras hemsidor) är alldeles för Perseraktiga för min smak. Något längre nos hade inte skadat. Men så finns typ världens finaste kattfärg på britten <3 Temperamentet verkar passa mig utmärkt även det.
 
3, Selkirk Rex
Vet inte så mycket om de, men gillar verkligen hur de ser ut... Liksom hur kan man inte gilla dem? :D
 
4. Sibirisk Katt
Om man gillar stora och långhåriga katter så bör väl denna ras vara perfekt? Förvisso finns ju även Maine Coon och Norsk Skogkatt med. Hade nog blivit antingen en Sibir eller Skogkatt - om katten själv får välja...

5. Europeisk Korthår

Är ju baserad på vanliga stallkatter innan massa konstiga raser utifrån kom in i bilden. Så även om man kan skaffa sig en stallkatt gratis så hade jag inte tyckt det varit så illa att ha en renrasig. Blir ju som att ha en katt som är genetiskt fast i 1970 talet eller när nu rasen kom till. Innan Siames, Perser och Birma avlades in i vanliga huskatter för att få 'roligare färg'. Dessutom är det ju en svensk ras vilket ju är ett plus i kanten, man ska bevara inhemska raser <3
britiskt korthår, europeiskt korthår, europé, katt, raskatt, scottish straight, selkirk rex, sibirisk katt,

1 kommentarer

Lollo

12 May 2013 19:25

Fin blogg :D

Kommentera

Publiceras ej